کاربرد مقاطع مرکب در سالیان اخیر به علت محاسن فروان آنها در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است. علیرغم استفاده گسترده از مقاطع مرکب در دهه های اخیر کماکان از لحاظ طراحی به این قابها همانند قاب های بتن آرمه و فولادی نگریسته میشود از سهم همکاری توام بتن و فولاد چشم پوشی میگردد و بررسی رفتار شکل پذیری آن ها با کاستی هایی همراه است. استفاده موثر و کارآمد از قابهای مرکب نیازمند نگرشی متفاوت به قابهای بتنی و فولادی برای ورود به پروسه طراحی این نوع از قابها میباشد. از آنجا که انجام آزمایش برای بررسی هر مسئله امری زمان بر و پرهزینه است استفاده از شبیه سازی ابزاری مناسب میباشد هدف از این تحقیق بررسی پارامترهای موثر بر ظرفیت باربری ستونهای فولادی پوشیده شده با بتن تحت اثر همزمان بارگذاری محوری و جانبی چرخه ای شامل شکل مقطع فولادی مقاومت بتن و مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن است. استفاده از ستون فولادی پوشیده شده با بتن در مقایسه با ستون فولادی تنها و یا ستون بتن مسلح باعث افزایش ظرفیت چشم گیری در ظرفیت نهایی می شود به عبارت دیگر ستونهای مرکب از ظرفیت بار بسیار بالایی برخوردار میباشند بدین منظور جهت بررسی رفتار ستون های فولادی پوشیده شده با بتن تحت اثر همزمان بارگذاری محوری و جانبی چرخه ای پس از صحت سنجی مدل سازی در نرم افزار اجزای محدود آباکوس به بررسی رفتار این ستونها در حالات مختلف سطح مقطع فولاد، مقاومت فشاری ۲۸ روزه بتن متفاوت و مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن بر ظرفیت نهایی آن پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد پارامترهایی همچون شکل و ابعاد سطح مقطع ستون فولادی مقاومت فشاری ۲۸ روزه بتن و مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن تاثیر به سزایی در افزایش یا کاهش ظرفیت نهایی این ستونها دارد. در نهایت به بررسی الگوی ترک خوردگی در بتن پرداخته شده است و با توجه به الگوی گسترش ترک مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن بر روی سطحبتن برای کاهش ترک خوردگی انجام شده است.